Antara Umar-Ali dan Uwais





~ Rasulullah berpesan "Di zaman kamu nanti akan lahir seorang manusia yang doanya sangat makbul. Kamu berdua pergilah cari dia. Dia akan datang dari arah Yaman, dia dibesarkan di Yaman. Dia akan muncul di zaman kamu, carilah dia. Kalau berjumpa dengan dia mintalah agar Ia mendoakanmu Berdua agar Allah mengampuni dosa-dosa kalian."
(Shahih)



~ Dari Abdurrahman bin ‘Auf, dia berkata: Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: Abu Bakr di syurga, Umar di syurga, Utsman di syurga, Ali di syurga, Thalhah di syurga, Az-Zubair di syurga, Abdurrahman bin ‘Auf di syurga, Sa’d di syurga, Sa’id di syurga, dan Abu Ubaidah ibnul Jarrah di syurga.”
[HR At Tirmidzi (3747), hadits shahih.]

• hadist pertama adalah sebuah pesan Rasulullah pada Umar dan Ali mengenai nubuat Uwais Al Qarni
• hadist kedua adalah sebuah clue dari Allah dimana Sahabat Rasulullah (diantaranya Umar dn Ali) yang disebut digaransi masuk Syurga.

Kedua hadist diatas luar biasa bermakna Indah dan bernilai Hikmah tinggi bagi kita.
°° makna dan hikmah pertama, Rasulullah mengajarkan Umar dan Ali agar meminta doa pada seseorang yang luar biasa amaliyahnya dalam berbakti pada ibunya, meski tiada dikenal di kalangan para Sahabat
 °° makna dan hikmah  kedua, Rasulullah secara tiada langsung mengajar Umar dan Ali agar tiada paling merasa bertaqwa meski sudah dijamin Syurga, karena tiap hamba Allah ada kelebihan masing-masing dalam amaliyah (yaitu Uwais).
°° makna dan hikmah ketiga, Rasulullah secara tiada langsung mengajarkan bahwasanya kemuliaan bisa di tingkat kalangan “Bumi” dan kalangan “langit”. Banyak hamba Allah yang terkenal di “bumi” karena keistiqomahan dan keikhlasan berjuang untuk ummat dan islam sehingga selalu mendapat doa dari “para hamba Allah di Bumi”, serta Banyak hamba Allah yang terkenal di “langit” karena keistiqomahan dan keikhlasan berjuang untuk ummat dan islam sehingga selalu mendapat doa dari “para hamba Allah di langit” yaitu: Syuhada, Shiddiqin, Malaikat, dan penduduk langit lain.

Wallahu a’lam bis shawwab

Komentar